Techniki dramowe: Karty ról część II

Krótsza karta roli może spowodować osadzenie
„w postaci” wątków osobistych bardziej
rozwojowych dla osoby uczestniczącej która sama wybiera, z jakim tematem chce się mierzyć.
Zwracaj uwagę, by nawiązywały one do celu warsztatu, szkolenia, coachingu, lekcji.
Przy dłuższych kartach ról zmniejszasz szansę
na pracę z wątkami osobistymi bardziej
rozwojowymi dla osoby uczestniczącej,
która sama mogłaby wybrać, z jakimi tematami aktualnie chciałaby pracować

Kiedy nie polecam, krótkich opisów.
– Na początku pracy z grupą, gdy poziom bezpieczeństwa może być niski.
– Gdy grupa praktycznie jeszcze nie powstała.
– Gdy osoby potrzebują konkretnych instrukcji,
to ten etap kreatywności który potrzebuje ram,
żeby wyjść ponad.
– W grupach które doświadczyły/ają przemocy.

Kiedy dłuższe opisy, to niekoniecznie najlepsza opcja:

– Gdy osoby mają wysoki poziom lęku przed oceną
i przed wejściem w rolę słysz,
że „nie mają umiejętności aktorskich”,
– grupa komunikuje ci, że boi się to słabo odegrać
– Kiedy osoby, lubią i potrafią improwizować,
– Kiedy pracujesz z młodzieżą.

Przy długich opisach kilka razy usłyszałem, takie postacie są nierealne – nie ma co w niej szukać.

Bez względu jak krótkie są karty ról które stworzysz, pamiętaj, że zawsze warto zawrzeć w nich odpowiedzi na pięć następujących pytań:
– Od czego się zacznie?
– Gdzie jest umiejscowiona postać?
– Kim jest postać?
– Kim jest druga postać?
– Co jest płaszczyzną konfliktu.

Bezwzględnie stosować czas teraźniejszy, karta ról powinna zawierać fakty nie ich interpretacje,
pisz w drugiej osobie, np.

<tu wstaw imię> 32 lata, od siedmiu lat pracujesz w agencji reklamowej, jesteś managerem, do twojej firmy przyszedł nowy pracownik, doszły cię plotki,
że delikatnie mówiąc zachowuje się nieelegancko wobec osób z nim współpracujących, drugą informacją, która do ciebie dotarła, jest jego kunszt manipulacji
i prowadzenia dyskusji, nie możesz mu dać dojść
do głosu. Właśnie otwierają się drzwi windy, widzisz
jak stoi obok koleżanki z pracy, która jest cała czerwona na twarzy i ma przekrwione oczy, a on ją wyprowadza pod rękę z windy
– wstajesz od biurka i idziesz w stronę windy..

[Zatrzymaj się, nie czytaj dalej]
Co byś powiedział/a w tej sytuacji, co myślisz o nowym pracowniku?

<tu wstaw imię> 25 lat, właśnie zacząłeś pracę
w agencji reklamowej, to jest twoja praca marzeń, starasz się jak możesz, pracujesz na najwyższych
obrotach, żeby wszystkim odpowiedzieć, robisz to zwięźle ale bardzo szybko.
Właśnie jedziesz windą z koleżanką z pracy, która ledwo radzi sobie z uczuleniem, jest cała opuchnięta na twarzy i ma przekrwione oczy.
Właśnie poprosiła cię, żebyś zaprowadził ją do jej biurka, gdzie ma leki na uczulenie.

[Zatrzymaj się]
Jak teraz wygląda sytuacja?

cdn, chcesz więcej?
daj znać w komentarzu, albo zareaguj.
Michał Maciejak – Trener Dramy