Ok, Boomers! Artykuł 2

Przez dziesięć ostatnich lat towarzyszę młodym ludziom w drodze do dorosłości i biorę ich problemy na warsztat. Ocieram się o banał, mówiąc, że rzeczywistość, przez ostatnią dekadę się zmieniła, ale zmieniła się i to bardzo. O tych zmianach i ich skutkach będę pisał  w tej serii artykułów, które będą ukazywały się co poniedziałek.

Zapraszam Was do drugiego artykułu z serii Ok Boomers

Czego się dowiesz, czytając ten artykuł:

  • Czym jest patostream?
  • Przyjrzymy się fenomenowi konferencji Fame MMA.
  • Poznasz dwie historie ze świata nastolatków.
  • Przybliżę ideę klas e-sportowych.

Na szkoleniach, zadaję pytanie, pracującym z dziećmi i młodzieżą, jak myślą, dlaczego młodzi ludzie oglądają Martę Linkiewicz, Gochę, Gurala, Rafonixa i przekazują donejty?

Jeżeli masz w domu osobę w wieku 10 – 17 lat to zapytaj, czy wie, kim jest:

  • Marta Linkiewicz,
  • Gocha,
  • Gural,
  • Rafonix
  • i czy zna kogoś, kto przekazywał donejty?

Czym jest patostream?

Wyjaśnię Ci, czym jest patostrem na przykładzie poniższych screena i czterech video.

Lewy górny róg – widzisz donejty (wpłaty od widzów) z całego streamu.

Pośrodku – widzisz aktualnego donejta od osoby oglądającej stream, wpłacając dowolne kwoty, wchodzi się w interakcję ze streamerem.

Ten widz wysłał informację do matki Daniela, Pani Gosi.

Prawy dolny róg – widzisz ostatnie donejty od widzów.

W tle – miejsce streamu, gdzie Daniel z koleżanką podaje wiadro wymiotującej matce.

Rafonix „idzie znaleźć i pobić frajera”
Gural namawia 12 latkę do rozebrania się
Fragmenty Konferencji FAME MMA3
Fragmenty Konferencji FAME MMA6

Staram się popierać to co piszę badaniami, raportami i własnym doświadczeniem, spójrz na wyniki raportu PATOTREŚCI W INTERNECIE Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z RPO.

Według raportu 60% badanych ogląda patotreści, co najmniej dwa razy w miesiącu.

„Bo my to oglądamy dla beki”

Wydaje mi się, że poniższe dane pokazują, jak młodzi ludzie doskonale zdają sobie sprawę z tego co dorośli chcą usłyszeć, spójrz.

Najważniejszym pytaniem, które nasuwa się po powyższym wstępie, jest – jaki wpływ patotreści mają na dzieci i młodzież?

Historia pierwsza

Na korytarzu usłyszałem, jak jeden z uczniów zwraca się do koleżanki z klasy „szmato”.

Gdy siedzieliśmy już w kręgu, zapytałem: Czy często u was w klasie, można zostać nazwanym albo nazwaną „szmatą”?

– Hehehe, przecież to normalne, pan też się będzie czepiał?
– Nie. Zapytałem, tylko o częstotliwość?
– No, to często.
– Czy ja dobrze rozumiem, że to się może podobać?
– A czemu nie?
– Zapytam się o coś, możesz nie odpowiadać: Nazwał Cię ktoś, kiedyś w taki sposób?
<śmiech w klasie>
– Tak.
– Ponowie pytanie, czy to jest ok?
– W zależności, kto mówi, ale większość już może, sama na siebie tak mówię.
– Dziękuję za odpowiedź.
– I nie powie pan, że tak nie wolno, że jestem głupia?
– Chcesz/chcecie usłyszeć, co myślę?
– Raczej…
– Wolę poświęcić czas, na pokazanie wam, że można inaczej i pozostawić wybór.
– To bez sensu.
– Możemy się umówić, że ocenisz sensowność warsztatu za dwie godziny?
<po warsztacie>
– Bo ja chciałam o coś pana zapytać…
– Śmiało.
– A jak ten na którym mi zależy, mówi do mnie szmato i mi się podoba, to źle czy może tak zostać?
<kurtyna>

Youtuberzy wydają się bardziej autentyczni od aktorów i celebrytów, są też dostępni. Wypowiadają się na tematy osobiste jak seks, wchodzenie w relacje, szacunek, cielesność i zdrowie.

Czy są ekspertami w tych dziedzinach?
Nie wiem.

Czy wiesz, kogo ogląda Twoje dziecko i kto kształtuje jego postawy życiowe?
Przypuszczam, że nie zawsze.

Czy są bezpieczne kanały na youtube?
Są.

Czy możesz polecić jakieś kanały?
Nie, zapytaj swojego dziecka, na pewno ci pokaże.

Ściana samotności

Według badań przeprowadzonych dla Google w 2016 roku

  • 70% milenialsów uważa, że youtuberzy mają większy wpływ na kulturę niż celebryci. Tyle samo badanych twierdzi, że youtuberzy kształtują popkulturę.
  • 40% milenialsów uważa, że ich ulubieni twórcy rozumieją ich lepiej niż przyjaciele.

„- Wie pan, co różni streamerów od moich rodziców?
– Nie mam pewności, czy powinienem, ale zaryzykuję,
– Oni poświęcają mi czas i odpowiadają na pytania…”

„Oglądanie patotreści jest z całą pewnością szkodliwe dla dzieci i może nieść ze sobą różnorakie koszty, zarówno emocjonalne, jak i poznawcze. Na  bardzo ogólnym poziomie wnioskujemy, że kontakt z patotreściami może:

  • sprawić, że dziecko zaczyna postrzegać świat jako niezrozumiały, groźny, traci poczucie bezpieczeństwa, szczególnie kiedy bezkrytycznie odbiera przekaz płynący z patofilmów czy nie potrafi ich odpowiednio zinterpretować.
  • wpływać na kształtowanie nieprawdziwych przekonań na temat świata i ludzi
  • zachęcać do zachowań szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych kontaktów
  • generować takie emocje, jak: niepokój, lęk, wpływać na obniżenie nastroju lub nadmiernie pobudzać, a nawet uzależniać
  • wpływać na desensytyzację (znieczulenie) na bodźce, które pojawiają się w patotreściach, tj. przemoc, agresję, seksualizację”

Wchodząc w rolę adwokata diabła, patotreści oddają nam cenną przysługę – pokazują gdzie zawodzimy jako dorośli.  Patotreści nie są źródłem problemu, są co najwyżej jego objawem.

„Patotreści wpisują się także w szerszy kontekst seksualizacji i promują szkodliwe wzorce dotyczące seksualności. W   przekazach patonadawców seks nie uwzględnia emocjonalnej czy psychologicznej intymności, jest za to symbolem statusu i  pozycji, dowodem na bycie pożądanym, narzędziem kontroli czy też sposobem na zara-bianie pieniędzy i zyskanie rozpoznawalności. Kobiety traktowane są przedmiotowo albo się samouprzedmiotawiają.”

To wszystko prawda, więc dlaczego w szkole, nie ma edukacji seksualnej i skąd dzieci mają dowiedzieć się o swojej seksualności?

Muszą poczekać i dorosnąć, prawda?

Nie prawda.

Potrzeba wiedzy połączona z dostępnością wiedzy na bardzo niskim poziomie, podana w przystępnej formie – będzie zaspokojona, czy tego chcemy, czy nie.

E-sport

Jak podaje portal branżowy esportmania.pl: Klasa esportowa pozwala rozwijać dzieciom swoje pasje i otwiera ścieżki kariery, które mogą gwarantować spełnienie ich marzeń.

– Obecnie prowadzimy zajęcia w trybie czteroletniego nauczania esportu. Podzieliliśmy je na pięć modułów i każdy z nich uczy innego elementu esportu. Pierwszy z nich to przygotowanie do rywalizacji esportowej. Drugi jest o organizacji turniejów esportowych. Trzeci to menedżerstwo esportowe, czyli wszystkie elementy tworzenia organizacji, stowarzyszeń, monetyzacji działań, social mediów itd. Moduł czwarty rozwija pod kątem dziennikarstwa esportowego, czyli głównie komentowania, ale zdarzają się też osoby, które chcą pisać. Piąty moduł natomiast tyczy się trenerstwa i analizy esportowej. Uczniowie później mogą zdać egzaminy wewnętrzne i ubiegać się o pracę w takich szkołach. Każde zajęcia – tak jak w sporcie tradycyjnym – powinny być podzielone na część teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczna przeznaczona jest na ćwiczenia i pracę grupową z elementami gry. Zajęcia zazwyczaj są prowadzone w dwugodzinnych blokach – mówi Kamil Tarka, trener sportów elektronicznych i prezes Krajowej Federacji Sportów Elektronicznych.

Stowarzyszenie Esports Association podaje na swojej stronie, że aktualnie jest 45 szkół z innowacją E – sportową. Spis szkół -> TU <-

Czy warto?  W 2019 początkowa pula nagród od Valve Corporation dla The International wynosi 1,600,000 $. Aby zwiększyć tę kwotę, 25% całej sprzedaży Przepustki Bitewnej jest dodawany do puli nagród, podnosząc go do ponad $ 34,000,000. Dota 2 ma do dziś największe nagrody gotówkowe w e-sporcie. Odpowiedzcie sobie sami.

E-sport w krzywym zwierciadle. Historia druga:

– Wie pan u nas w klasie był…
– Poczekaj, czy chcesz mówić o osobie nieobecnej?
– Tak, ale on się tym chwalił i wszyscy o tym wiedzą, a pan nam mówił śmieszne rzeczy, to, To się panu spodoba…
– A możesz mi to opowiedzieć na przerwie?
(…)
– Mieliśmy kolegę, który rano, jak mama szła do pracy, to schodził do łazienki, brał wiadro, kocyk i zamawiał trzy kebaby i trzy monsterki…
– I co w tym złego…?
– Pan słucha. I jak przyjechały kebaby, to kładł na wiaderku kocyk i zaczynał grać do wieczora nie wychodząc z pokoju, ani na chwilę.
– Nie rozumiem.
– Pan słucha. On cały dzień tak siedział. Nie wychodząc z pokoju, miał przenośną wc i siedział na niej cały dzień.
– Czy ja dobrze rozumiem, że…
– LOL, no tak.

Gdybym urodził się i dorastał w dzisiejszych czasach, bardzo chciałbym zostać e-sportowcem, nie ze względu na miliony dolarów, ni ze względu na to, że w Polsce mamy światowej klasy esportowców, głównym powodem jest poczucie bycia w grupie, drużynie.

Jakby pana dziecko, miało iść pić albo grać to, co byłoby dla niego lepsze?

„Badania nad tym obszarem rozpoczęły się około 10 lat temu. Wydaje się, że nie trzeba specjalnie dużej liczby badań, aby dojść do wniosku, że gry wpływają na polepszenie percepcji, pamięci roboczej i krótkotrwałej oraz szybkości reakcji. Stymulowanie mózgu różnymi, szybko zmieniającymi się bodźcami i regułami musi ostatecznie przyczynić się do wytrenowania funkcji poznawczych. W szczególności wtedy, kiedy z uczenia się i rozwiązywania zagadek czerpiemy przyjemność. Kilka metaanaliz doskonale ilustruje, że granie ma swoje pozytywne aspekty. W tym jednak najważniejsze jest, jaki gatunek gry wybierzemy. Gry FPS (ang. first person shotter) wymagają dużego zaangażowania w hamowanie reakcji na różnego rodzaju dystraktory, szybkiej selekcji uwagowej i bardzo szybkiego czasu reakcji. Pozytywnie wpływają na funkcjonowanie pamięci krótkotrwałej. Mogą też pobudzać do zachowań agresywnych, jednak najczęściej nie trwa to dłużej niż około 1 godziny od zakończenia grania. Z kolei gry strategiczne RTS (ang. real time strategy) angażują i rozwijają takie funkcje jak: planowanie czynności, przełączanie się pomiędzy różnymi zadaniami (ang. switching) czy odświeżanie informacji i korzystanie z pamięci krótkotrwałej. Podobnie sprawa wygląda z grami symulacyjnymi, takimi jak latanie samolotem czy statkiem kosmicznym. Ponadto dobrze wpływają na koncentrację, która w dobie ogromnej ilości informacji bardzo się przydaje. Gry, przynajmniej te opisane jako „specjalnie stymulujące” mózg, mogą przyczyniać się do poprawy pamięci u osób starszych czy w podeszłym wieku.” – neuropsychologia.org

„Czyli nie mam się co martwić jak, moje dziecko gra?”

Nie wiem. Najważniejszym pytaniem jest, po co gra?

Nie widzę dużej różnicy między ucieczką w alkohol, seks, media społecznościowe, zakupy, wygląd a w świat wirtualny – to ciągle ucieczka.

Natomiast pasja zawsze kosztuje i jest obciążona wyborami.

Jeżeli chcesz, wychować szczęśliwego człowieka nie kompensuj sobie swojego życia jego wyborami, niech będzie elektrykiem, lekarzem, hydraulikiem, muzykiem, mechanikiem, pasterzem, esportowcem, geologiem, sprzedawcą w dyskoncie – ważne, żeby był szczęśliwy?

A to, że nie rozumiemy, jak można osiągnąć dzięki czemuś szczęście, cóż to już nie problem osoby, którą wychowujemy.

Źródła:
https://fdds.pl/wp-content/uploads/2019/08/fdds-raport-patotresc-www.pdf
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/youtube-stars-influence
https://sgesport.pl/ile-mamy-szkol-z-innowacja-e-sportowa-kto-uczy-jak-to-wyglada
http://neuropsychologia.org/wirtualni-atleci-czyli-jak-gry-wideo-wp%C5%82ywaj%C4%85-na-m%C3%B3zg

Wczoraj 23.02 był Dzień Walki z depresją w następnym artykule, przybliżę Ci temat depresji wśród nastolatków.

Do zobaczenia w poniedziałek przy pierwszej kawie.

Artykuł możesz pobrać, kilkając -> TU <-

Centrum Wsparcia Psychospołecznego Sp. z o.o. NIP: 5272917873 ul. Towarowa 35 lok. 102, 00-869 Warszawa


One Comment

  1. AffiliateLabz

    Great content! Super high-quality! Keep it up! 🙂

Comments are closed.